Blogs
Waargebeurde verhalen uit de praktijk

Van lezing… naar koffie & cake

Stil is het in het verenigingszaaltje. Doodstil. Wat stilletjes verlaten we de zaal. Zou het dan zo moeten? Is dit hoe mensen over de uitvaart geïnformeerd willen worden?

Een verwacht sterven of melding van overlijden?

06 4280 1100
  • Uw steun & toeverlaat bij elke uitvaart
  • Crematie of begrafenis geheel op maat
  • Uitvaartverzorging voor elk budget
  • Los van waar (en of) u verzekerd bent
  • Dementievriendelijke uitvaartzorg
Onwennig zit ik – met nog vijftien andere dames en heren – in een zaaltje van een plaatselijke vereniging ergens in den lande. Prima koffie en een roomboterkoekje. Stiekem dacht ik dat een plakje cake een grappig verwijzend gebaar zou zijn geweest. Want, vandaag hebben we het over uitvaarten. Een collega van een andere onderneming start de PowerPointpresentatie en in het volgende uurtje worden we geïnformeerd over een stukje geschiedenis, de kosten van een uitvaart en dat tegenwoordig heel veel mag. Stil is het in het verenigingszaaltje. Doodstil. “Zijn er vragen?” Mijn presenterende collega kijkt de gasten aan. Aarzelend een vinger, daarna nog een. Allemaal algemene praktische vragen zijn het. We krijgen het adres, nog wat gegevens van de onderneming van mijn collega en wat stilletjes verlaten we de zaal.

Ik heb een ‘oeps’ momentje. Zou het dan zo moeten? Is dit hoe mensen over uitvaarten geïnformeerd willen worden? Gezien de opkomst durf ik dat te betwijfelen. Er begint wat te borrelen…

Een aantal maanden later geef ik met gepaste trots de eerste ‘Koffie & Cake’ bijeenkomst. De gastvrouw heeft zeven buurtjes, vriendinnen en familieleden thuis uitgenodigd. Er staan etagères met nootjes, olijven, kaas en ander lekkere hapjes op de salontafel en de sfeer is gezellig. Ontspannen. Als ik een stapeltje kaartjes op tafel leg en me voorstel, heb ik de volle aandacht. Mijn opening: ”Niemand praat graag over de dood. U wel?” blijft hangen. De gastvrouw deelt direct haar mening over de tv-commercial van een grote uitvaartonderneming. U kent ‘m wel: de reclame met Adelheid Roosen, die zegt dat we ‘allemaal doodgaan’. En dan is het ijs gebroken. De empathie die ze gezamenlijk blijken te delen voor de andere reclame: van de meneer die zijn dochter belt met de vraag welke jurk mama het mooiste vond en aan moet. Prachtig. Iedereen vindt er wat van.

En zo zitten we bijna anderhalf uur met elkaar over het laatste afscheid te kletsen. Veel van de vragen zijn praktisch. Wat kost een kist, moet ik sparen, ik heb nu een verzekering maar dekt die wel, moet je de koffiekamer huren, waar mag ik uitgestrooid worden en hoe heet wordt een crematieoven. Blijkbaar zijn dit dan ongeveer de vragen waar het om gaat. Hoe mooi is het, dat je de antwoorden op deze vragen kan krijgen in een prettige omgeving? In een kleine groep die je vertrouwt en waar je jezelf open durft te stellen?

Ik knabbel aan een kaasstengel en luister naar de ervaringen. Wat is het toch mooi mensen op deze manier te informeren over een laatste afscheid. De Koffie & Cake bijeenkomst. Ik ben een tevreden uitvaartbegeleider.

Wilt u ook een Koffie & Cake bijeenkomst organiseren? Of wilt u informatie hierover? Laat het me weten!


Met warme groet,

deel dit item op

Uw uitvaartzorgspecialist in Ermelo en omstreken


  • Ervaren & gediplomeerd uitvaartverzorger
  • Ongedwongen, zorgvuldig & betrokken
  • Laatste verzorging & thuisopbaring
  • Geen uurtarief, alle tijd & aandacht
  • Klein in schaal, groot in eigenheid
  • Afscheid nemen zoals ú dat wilt
'Toen onze vader overleed was er bar weinig geregeld. Omdat zijn overlijden vrij onverwacht was, zochten we een aanbeveling van iemand die we konden vertrouwen. De dominee van mijn vader noe...
'We wisten dat papa ongeneeslijk ziek was. Vier weken voor zijn overlijden maakten we kennis met Mireille. Ze kwam warm, lief en heel vakkundig over. Ze vertelde ons wat er bij een uitvaart ...
‘Ik heb bijzondere ervaringen met Mireille. Vooral door haar betrokkenheid en zorgvuldigheid. Meedenkend en actief om iets uitzoeken en dit ook weer delen. Niet is haar te veel.’...
‘Samen met Mireille Schram heb ik voor een cliënt met een verstandelijke beperking een uitvaartcodicil gemaakt. Ook voor haar moeder, omdat er verder geen familie is die dit dan kan regelen....
‘Hoe fijn is het als je iemand als Mireille al gesproken hebt voordat het einde van een naaste daar is. Samen met mijn moeder en Mireille hebben wij het uitvaartcodicil voor mijn moeder gema...
‘Bij Mireille heb ik mijn uitvaartcodicil laten opmaken. Ondanks dat ik verwacht dat dit nog ver weg is, heb ik mijn nabestaanden alvast een eind op weg geholpen bij mijn uitvaart. Toch wel ...
‘Aan het begin van de herfst moesten wij afscheid nemen van onze vader. Hoewel ons dat niet compleet verraste, zaten we toch wel een beetje met de praktische uitvoering. Wat moet je regelen ...
‘Met mijn ervaringen weet ik hoe belangrijk een uitvaartcodicil is. Na overlijden is er voor de nabestaanden veel minder geregel en gedoe. Doen allemaal, niet twijfelen! Op de dag zelf staat...
‘Mireille heeft meegelopen op het eind van het ziekbed van mijn man en ons door de voorbereidingen en uitvoering van de begrafenis geloodst. Mijn dochter van 6 was gek met haar, ze weet heel...
‘Mireille is een bijzonder sympathieke vrouw, die duidelijk uitlegt wat de mogelijkheden zijn en ze denkt mee om te zorgen dat het een heel persoonlijke uitvaart wordt. Zij brengt je op idee...
‘Na het overlijden van onze (schoon)moeder nam Mireille ons bij de hand. Rustig, duidelijk maar vooral heel liefdevol heeft zij ons begeleid in de verzorging rondom het overlijden en het org...
‘Mireille, bedankt voor je hulp in deze moeilijke tijden. Jouw betrokkenheid en fantastische hulp waren voor ons van grote waarde. Wetende dat je alles onder controle had gaf ons de rust di...
‘Dag Mireille. Wij willen jou bedanken voor de goede zorg, het was zeer goed, wij vonden het heel fijn! De beoordeling: zeer goed!’...
‘Lieve Mireille, dank je wel dat je om ons heen was na het overlijden van onze lieve mams. Wat ben je een warm en fantastisch mens met heel veel kennis en kunde. Ook je persoonlijke benaderi...
‘Ik wilde al jaren mijn laatste wensen vastleggen, maar het was er nog nooit van gekomen. Tot Mireille op mijn pad kwam. Door haar ontwapenende, warme persoonlijkheid en haar uitgebreide net...
‘Wat een bijzonder vakkundige vrouw. Alles in goede banen geleid. Altijd bereikbaar, creatief, warm en persoonlijk. Vergeet de grote (onpersoonlijke) maatschappijen: Mireille is precies wat ...
‘Wat een warme en kundige vrouw. Omdat onze moeder het klein en warm wou houden was ik op zoek gegaan naar iemand die bij haar wensen zou passen. En die vond ik in Mireille. Zelfs op een av...
‘Al ruim voor het overlijden van mijn man hadden wij kennis gemaakt met Mireille. Een lieve en warme persoonlijkheid, en erg prettig dat zij over alle onderwerpen open-minded meedacht en sug...
‘Lieve Mireille, wat heb ik een goeie keuze gemaakt door jou midden in de nacht te bellen, nadat mijn moeder haar ogen had gesloten. Je was vanaf het eerste tot het laatste moment mijn steun...

Online condoleanceregister

Deel uw gedachten, gevoelens en persoonlijke herinneringen aan de overledene met de nabestaanden via het online condoleanceregister.

Aankomende activiteiten

Er staan geen activiteiten gepland.

Nabestaandenservice

Zeg alle abonnementen en contracten van overledene op, met slechts één druk op de knop. Wel zo fijn, een zorg minder.
De mensen van voorbij
zij blijven met ons leven.
De mensen van voorbij
ze zijn met ons verweven
in liefde, in verhalen,
die wij zo graag herhalen,
in bloemengeuren, in een lied
dat opklimt uit verdriet.
- Hanna Lam
Copyright © 2020 • Mireille Schram uitvaartzorg