Nieuws
uit de uitvaartbranche & over Mireille

Interview in Brancheblad Uitvaartzorg

Brancheblad Uitvaartzorg (BU) schrijft dit jaar elk nummer over online marketing. Onlangs werd ik geïnterviewd, lees hier het resultaat.

Een verwacht sterven of melding van overlijden?

06 4280 1100
  • Uw steun & toeverlaat bij elke uitvaart
  • Crematie of begrafenis geheel op maat
  • Uitvaartverzorging voor elk budget
  • Los van waar (en of) u verzekerd bent
  • Dementievriendelijke uitvaartzorg
Onderstaand artikel is gepubliceerd in editie 04 | augustus 2021 van Brancheblad Uitvaartzorg (BU) en is na toestemming op deze website opgenomen. 

In verband met de leesbaarheid en voorleesmogelijkheid (klik rechtsboven in uw scherm op 'Lees voor') is het artikel niet alleen als afbeelding, maar ook als tekst meegenomen. Het copyright berust bij Brancheblad Uitvaartzorg.













“Het schrijven van een blog is echt een vak” 


Brancheblad Uitvaartzorg schrijft dit jaar elk nummer over onlinemarketing. Online koplopers vertellen over hun strategie en we gaan wat dieper in op enkele onlinekanalen en -portalen. Deze keer: Merel Brans (Dela) en Mireille Schram (Mireille Schram Uitvaartzorg, Ermelo) over verhalen die gelezen moeten worden, ofwel: blogs.

Zowel bij het grote Dela als bij zzp’er Schram is de reden om blogs te publiceren: het echte verhaal vertellen. Informatie geven waar behoefte aan is. Mireille Schram: “Ik wil mensen een inkijkje geven in mijn werk. Laten zien hoe het echt is. En daarbij wegblijven van ‘u moet’ of van borstklopperij. Daarom schrijf ik vanuit mijn gevoel: wat ik ruik, zie en voel tijdens mijn werk.” 

Ook Dela geeft ‘een kijkje achter de schermen’, waarin medewerkers van de verschillende afdelingen vertellen over hun werk. Daarnaast deelt Dela actuele onderwerpen, zoals corona of duurzaamheid. Het team contentmarketing van Dela bestaat uit zes specialisten, die zich ook bezighouden met onder andere de merkcampagne, sponsoring en e-mailmarketing. “Het schrijven van blogs is echt een vak”, aldus Merel Brans. Bron van inspiratie zijn voor hen bijvoorbeeld de vragen van leden en niet-leden die bij de klantenservice binnenkomen. 

EMPATHIE 
Schram schrijft haar blogs zelf en laat ze redigeren door een contentspecialist. “En die is streng”, lacht Schram, “want als ik een keer ‘zomaar wat oplepel’ stuurt ze me terug naar de tekentafel, dan ontbreekt de empathie. Ik moet een gebeurtenis echt voelen om erover te kunnen schrijven.” De Ermelose weet dat blogs waarin kinderen een rol spelen tranentrekkers zijn, maar het mag van haar niet voelen als ‘willen scoren’: “Ik haak ook aan bij de actualiteit, zoals natuurbegraven. Als ik dan een uitvaart heb op een natuurbegraafplaats, stel ik op die manier het onderwerp aan de orde.” 

Gemiddeld besteedt het Dela-team zo’n 20 uur per maand aan het creëren van nieuwe content en nog eens 35 uur aan het verspreiden ervan via de online kanalen. Daarbij werkt het team nauw samen met corporate communicatie voor bijvoorbeeld de persberichten. “Een mooi voorbeeld hiervan is de communicatie rondom de Uitvaartmuziek Top 100 van Dela, die is via al onze kanalen verspreid”, licht Brans toe. 

Schram doet ongeveer drie uur over het schrijven van een blog. Ze publiceert elk kwartaal op haar site en in de lokale krant. Online verspreidt ze haar blogs als advertentie op Facebook en als post op LinkedIn. “Mijn redacteur is ook contentspecialist en samen met haar volg ik de bezoekersaantallen op alle kanalen”, licht Schram haar monitoring toe. Het bezoekersaantal op haar site stijgt flink als ze een blog heeft gepost. “Dan heb ik toch zo’n zeven- tot achthonderd unieke bezoekers per maand.” 

Voor Dela is de belangrijkste reden om de online-activiteiten te monitoren: de informatiebehoefte van leden. Brans: “Op basis daarvan maken we de content. Die bron is voor ons het allerbelangrijkst. Daarnaast zijn de prestaties van ons blog belangrijk. We meten onder andere het aantal bezoekers, de leestijd van een artikel, of men doorklikt op de pagina en hoe het artikel scoort binnen Google.” Voor Schram zijn de blogs een belangrijk middel om haar reputatie hoog te houden. “Een Facebook-advertentie is niet zo duur, maar een publicatie in de lokale krant kost best wat. Toch blijf ik het doen, want het levert me veel rechtstreeks contact op. Ik word op straat aangesproken en zie bij menig familie mijn krantencolumn op tafel liggen.”

Tekst: Ingeborg van den Wijngaart
deel dit item op

Uw uitvaartzorgspecialist in Ermelo en omstreken


  • Ervaren & gediplomeerd uitvaartverzorger
  • Ongedwongen, zorgvuldig & betrokken
  • Laatste verzorging & thuisopbaring
  • Geen uurtarief, alle tijd & aandacht
  • Klein in schaal, groot in eigenheid
  • Afscheid nemen zoals ú dat wilt
Mireille, jouw uitstraling in de advertentie van een weekkrant, was de reden om met jou in contact te komen. Vanaf het eerste telefoongesprek en bezoekje, wisten wij dat het een goede keuze ...
'We hebben Mireille wel een beetje op de proef gesteld. We kregen in het ziekenhuis in maart 2018 te horen dat de prognose uiterlijk eind van dat jaar zou zijn. We hebben toen, omdat we nog ...
'Vanwege vakantie van de door ons gekozen uitvaartbegeleider, werden wij voorgesteld aan Mireille. Wij kenden elkaar niet dus bij aanvang was het wederzijds even aftasten maar de ‘klik’ werd...
'Mireille is een zeer betrokken en meelevende uitvaartverzorgster, ze voelt heel goed de wensen aan en geeft daarbij ook - vrijblijvend - passende adviezen. We kenden haar al 3 jaar voordat ...
'We zijn op aanraden van vrienden in contact gekomen met Mireille Schram. Zij heeft de goede referenties meer dan waargemaakt. Alles was tot in de puntjes verzorgd en het heeft ons aan niets...
'Op zoek naar iemand die voor onze moeder een zo mooi mogelijke - wat minder traditionele - uitvaart kon vormgeven, kwamen wij via via met Mireille Schram in contact. Vanaf de eerste kennism...
'Veel dank Mireille voor alles rondom het afscheid van mijn moeder🙏 Je bent professioneel, inlevend en betrokken. Heel fijn! Ik kijk terug op een mooie dag en ben ervan overtuigd dat deze d...
'Wij zijn vol lof over de wijze waarop Mireille de voorbereiding en de uitvaart heeft verzorgd. Wij hebben haar ervaren als een open meelevend persoon, zeer empatisch, ze luisterde vol aanda...
'Toen onze vader overleed was er bar weinig geregeld. Omdat zijn overlijden vrij onverwacht was, zochten we een aanbeveling van iemand die we konden vertrouwen. De dominee van mijn vader noe...
'We wisten dat papa ongeneeslijk ziek was. Vier weken voor zijn overlijden maakten we kennis met Mireille. Ze kwam warm, lief en heel vakkundig over. Ze vertelde ons wat er bij een uitvaart ...
‘Ik heb bijzondere ervaringen met Mireille. Vooral door haar betrokkenheid en zorgvuldigheid. Meedenkend en actief om iets uitzoeken en dit ook weer delen. Niet is haar te veel.’...
‘Samen met Mireille Schram heb ik voor een cliënt met een verstandelijke beperking een uitvaartcodicil gemaakt. Ook voor haar moeder, omdat er verder geen familie is die dit dan kan regelen....
‘Hoe fijn is het als je iemand als Mireille al gesproken hebt voordat het einde van een naaste daar is. Samen met mijn moeder en Mireille hebben wij het uitvaartcodicil voor mijn moeder gema...
‘Bij Mireille heb ik mijn uitvaartcodicil laten opmaken. Ondanks dat ik verwacht dat dit nog ver weg is, heb ik mijn nabestaanden alvast een eind op weg geholpen bij mijn uitvaart. Toch wel ...
‘Aan het begin van de herfst moesten wij afscheid nemen van onze vader. Hoewel ons dat niet compleet verraste, zaten we toch wel een beetje met de praktische uitvoering. Wat moet je regelen ...
‘Met mijn ervaringen weet ik hoe belangrijk een uitvaartcodicil is. Na overlijden is er voor de nabestaanden veel minder geregel en gedoe. Doen allemaal, niet twijfelen! Op de dag zelf staat...
‘Mireille heeft meegelopen op het eind van het ziekbed van mijn man en ons door de voorbereidingen en uitvoering van de begrafenis geloodst. Mijn dochter van 6 was gek met haar, ze weet heel...
‘Mireille is een bijzonder sympathieke vrouw, die duidelijk uitlegt wat de mogelijkheden zijn en ze denkt mee om te zorgen dat het een heel persoonlijke uitvaart wordt. Zij brengt je op idee...
‘Na het overlijden van onze (schoon)moeder nam Mireille ons bij de hand. Rustig, duidelijk maar vooral heel liefdevol heeft zij ons begeleid in de verzorging rondom het overlijden en het org...
‘Mireille, bedankt voor je hulp in deze moeilijke tijden. Jouw betrokkenheid en fantastische hulp waren voor ons van grote waarde. Wetende dat je alles onder controle had gaf ons de rust di...
‘Dag Mireille. Wij willen jou bedanken voor de goede zorg, het was zeer goed, wij vonden het heel fijn! De beoordeling: zeer goed!’...
‘Lieve Mireille, dank je wel dat je om ons heen was na het overlijden van onze lieve mams. Wat ben je een warm en fantastisch mens met heel veel kennis en kunde. Ook je persoonlijke benaderi...
‘Ik wilde al jaren mijn laatste wensen vastleggen, maar het was er nog nooit van gekomen. Tot Mireille op mijn pad kwam. Door haar ontwapenende, warme persoonlijkheid en haar uitgebreide net...
‘Wat een bijzonder vakkundige vrouw. Alles in goede banen geleid. Altijd bereikbaar, creatief, warm en persoonlijk. Vergeet de grote (onpersoonlijke) maatschappijen: Mireille is precies wat ...
‘Wat een warme en kundige vrouw. Omdat onze moeder het klein en warm wou houden was ik op zoek gegaan naar iemand die bij haar wensen zou passen. En die vond ik in Mireille. Zelfs op een av...
‘Al ruim voor het overlijden van mijn man hadden wij kennis gemaakt met Mireille. Een lieve en warme persoonlijkheid, en erg prettig dat zij over alle onderwerpen open-minded meedacht en sug...
‘Lieve Mireille, wat heb ik een goeie keuze gemaakt door jou midden in de nacht te bellen, nadat mijn moeder haar ogen had gesloten. Je was vanaf het eerste tot het laatste moment mijn steun...

Online condoleanceregister

Deel uw gedachten, gevoelens en persoonlijke herinneringen aan de overledene met de nabestaanden via het online condoleanceregister.

Aankomende activiteiten

Er staan geen activiteiten gepland.

Nabestaandenservice

Zeg alle abonnementen en contracten van overledene op, met slechts één druk op de knop. Wel zo fijn, een zorg minder.
De mensen van voorbij
zij blijven met ons leven.
De mensen van voorbij
ze zijn met ons verweven
in liefde, in verhalen,
die wij zo graag herhalen,
in bloemengeuren, in een lied
dat opklimt uit verdriet.
- Hanna Lam
Copyright © 2022 • Mireille Schram uitvaartzorg